Rob, over zijn eerste 100 dagen bij Medipoint
Rob Hafkenscheid, Directeur van ons label Medipoint, neemt je mee in zijn missie en visie na zijn eerste 100 dagen.
Toen ik voor het eerst bij Medipoint binnenstapte, werd ik overladen door de warme ontvangst en de gemotiveerde collega’s die ik ontmoette. De eerste vier weken vlogen voorbij terwijl ik kennis mocht maken met een team van erg gedreven en gepassioneerde collega’s. Wat me het meest bijbleef, was niet alleen wat ze deden, maar vooral waarom ze het deden. Iemand kan je vertellen wat hij of zij doet en welk verschil dat maakt in iemands leven, maar als je daadwerkelijk over de drempel komt bij onze klanten en daar in de woonkamer staat, is dat wel iets anders. Eén van de redenen dat ik zelf wilde ervaren hoe het was om verschillende functies uit te oefenen.
Bij de mensen thuis, zag ik de impact van een eenvoudige rolstoel of kussen op iemand met beperkte mobiliteit. Ik voelde de oprechte dankbaarheid die ons werk teweegbracht. Die directe verbinding met onze klanten en het ervaren van onze maatschappelijke rol in actie was ronduit indrukwekkend. Wij maken hierin, echt meer mogelijk.
Je moet het zelf gezien hebben om te beoordelen of het anders kan
Ik geloof in het verbinden van strategie met de dagelijkse realiteit. Of dit nu betekent dat ik met een collega in de auto zit of in gesprek ben met een klant, het is voor mij essentieel om bijvoorbeeld te kunnen begrijpen welk werktempo haalbaar is en om te zien of bepaalde zaken we anders kunnen doen. Je moet het zelf gezien hebben om te beoordelen of het anders kan.
Wat mij vooral aansprak in de rol als Directeur bij Medipoint is de betekenis die de organisatie heeft voor de samenleving. Het draait hier om het leveren van een naadloze klantreis, ondersteund door een hele complexe logistiek. Zo werkt het ook met KPI’s. Als je een belangrijke KPI hebt, is het een must om er wekelijks naar te kijken. Nog beter, dagelijks. Zo wordt je weekresultaat gewoon een optelsom van die vijf dagen.
Om hieraan te sleutelen en dit naar een hoger niveau te tillen geeft me enorm veel energie. Uiteraard draait het niet alleen om die KPI’s, hoe je ermee omgaat speelt ook een belangrijke rol. Een enorm uitdagende combinatie dus, precies hetgeen dat mijn belangstelling trekt!
We gaan onze dienstverlening nog beter ondersteunen d.m.v. IT
Ik wil mijn rol als Directeur natuurlijk op de juiste manier vervullen en heb daar al mijn nieuwe collega’s bij nodig. Mijn aanpak omvat dan ook het doorbreken van bestaande gewoontes en het omarmen van verandering. We moeten nu eenmaal digitaliseren om onze dienstverlening te blijven verbeteren, mee te kunnen blijven doen in de markt en schaalbaarheid te bereiken. Gelukkig doen we dit samen en zijn we hard aan de slag door bijvoorbeeld het ontwikkelen van technologieën zoals “voice-bots” en optimaliseren we onze IT-processen zodat we kunnen werken naar een hogere efficiëntie en klantgerichtheid.
Maar… Uiteindelijk draait het allemaal om mensen. Ik investeer veel tijd in het creëren van een positieve werkcultuur en het erkennen van de inzet van onze collega’s. Mensen verkiezen steeds vaker om langer thuis te blijven wonen, waardoor de vraag naar thuiszorg stijgt ten koste van ziekenhuiszorg. Hoewel dit natuurlijk gunstig is voor onze omzet, brengt het wel een uitdaging met zich mee om dit te kunnen ondersteunen met een steeds krapper wordende arbeidsmarkt. Daarom gaan we samen bouwen aan een organisatie die niet alleen groeit in omzet, maar ook in impact en betekenis.
Mijn droom voor Medipoint? Dat we over enkele jaren een nog grotere voorbeeldorganisatie zijn, waar klantgerichtheid en schaalbaarheid hand in hand gaan. Een organisatie die blijft evolueren en dat dan gedreven door passie en innovatie. Ik geloof oprecht dat we die droom kunnen verwezenlijken, stap voor stap, samen met onze gewaardeerde mensen en klanten.